Masz problem? Zapytaj policjanta!

  • rwakpl
    10.11.2011, 18:16 | Zgłoś nadużycie

    Coraz częściej na nasz redakcyjny adres e-mail (redakcja@autokult.pl) trafiają pytania dotyczące ruchu, prawa drogowego i specyficznych sytuacji podczas kierowania pojazdem.

    W odpowiedzi na Wasze potrzeby postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z rzecznikiem wydziału ruchu drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dzięki temu, jesteśmy w stanie dostarczyć Wam najrzetelniejsze odpowiedzi na nurtujące Was pytania związane z polskim prawem drogowym.

    Jeśli macie jakieś pytania, które chcielibyście zadać zostawiajcie je bezpośrednio w tym wątku. Raz lub kilka razy w miesiącu wybierzemy kilka najciekawszych i dostarczymy Wam na nie odpowiedzi prosto od policjantów .

    Czekamy!

  • Olgierd L.
    Olgierd L.
    09.11.2011, 17:51|Zgłoś nadużycie

    W "Prawie o ruchu drogowym" w art. 22 ust. 5 jest napisane:

    "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru."

    Interesuje mnie ten temat, bo widzę, że co ośrodek egzaminacyjny, to przyjmują różne zasady, a interpretacji Ministerstwa Infrastruktury nadal brak.

    1. Jak Waszym zdaniem powinien wyglądać manewr wjazdu na rondo? Czy jeżeli kierowca zamierza skręcić w lewo, to wjeżdżając na rondo powinien sygnalizować przyszły manewr lewym kierunkowskazem jak by to wynikało z interpretacji tego przepisu?
    2. Czy Waszym zdaniem rondo powinno być szczególnym przypadkiem skrzyżowania wyłączonym częściowo spod tego przepisu?
    2. A może należy rozgraniczać małe (takie małymi wyspami) i duże ronda, i stosować na nich odrębne przepisy?
    3. Jak się jeździ w Waszej okolicy i jak Wy jeździcie na rondach?

  • Kramon
    Kramon
    09.11.2011, 18:32|Zgłoś nadużycie

    Kierunkowskaz wrzuca się gdy chcesz zjechać z ronda to wtedy dajesz w prawo i osoba która chce wiechać wie że ją puszczasz...

  • rwakpl
    rwakpl
    10.11.2011, 00:06|Zgłoś nadużycie

    ja na rondzie daję kierunek tylko do zjazdu (czyli zawsze prawy), no i oczywiście jadąc zewnętrznym puszczam ludzi z wewnętrznego pasa, o ile ich jest przeznaczony do konkretnego zjazdu, bo czasem nie jest.

  • m.zmyslowski
    m.zmyslowski
    10.11.2011, 13:13|Zgłoś nadużycie

    Zgodnie z przepisami, zależy o jakim rondzie mowa. Jeśli rondo jest wyposażone w sygnalizację i np. skręcamy na nim w lewo, to przed wjazdem na rondo wrzucamy kierunek w lewo, po wykonaniu manewru wyłączamy kierunkowskaz (zachowujemy się podobnie jak na skrzyżowaniu). Jeśli natomiast mamy do czynienia z rondem bez sygnalizacji świetlnej, zachowujemy się tak, jak napisał Rafał - kierunek w prawo przed zjazdem z ronda.

  • Olgierd L.
    Olgierd L.
    10.11.2011, 13:46|Zgłoś nadużycie

    No właśnie w tej ostatniej kwestii są rozbieżności u instruktorów i egzaminatorów. Zresztą jak sami widziecie kodeks nie precyzuje tego problemu i zaczyna się przez to robić bałagan.

    To ciekawy temat, bo zdecydowana większość osób wjeżdża na rondo (nie kierowane sygnalizatorami) bez kierunkowskazu, ale np. w Bydgoszczy widać sporo "L" wjeżdżających na ronda z kierunkowskazem, gdy skręcają w lewo. Czyżby zmiana obyczaju?

  • mrok
    mrok
    10.11.2011, 19:39|Zgłoś nadużycie

    Podobnie uczą na warszawskim Bemowie. Każda L-ka już wjeżdżając na rondo "miga" lewym jeśli ma zamiar opuścić rondo 3 lub 4 (czyli zawraca) zjazdem. Wydaje się, że to nie jest prawidłowe sygnalizowanie manewru.

  • Olgierd L.
    Olgierd L.
    10.11.2011, 20:34|Zgłoś nadużycie

    O, tego nie wiedziałem. Myślałem, że w Warszawie uczą "po staremu". Ciekawe, że potem prawie wszyscy jeżdżą inaczej.

  • rwakpl
    rwakpl
    10.11.2011, 23:11|Zgłoś nadużycie

    nie wiem jak jest teraz, ale jak ja zdawałem na WORD Bemowo to leciałem normalnie - migacz tylko przy zjeździe...

  • Kramon
    Kramon
    11.11.2011, 12:16|Zgłoś nadużycie

    Ja zdawalem 2 tygodnie temu i nie bylo nic ze kierunka w lewo nie dalem.

  • Piotr Ślusarczyk

    Generalnie nie wszyscy Polacy jeszcze ogarniają ten wynalazek (czyt. rondo). Mnie uczono, żeby tylko dawać prawy kierunek przy zjeździe na rondach bez sygnalizacji świetlnej. To wydaje się sensowne. Po co migać w lewo na rondzie skoro wiadomo, że jedziemy w lewo, bo nie ma innej opcji. Ważne, żeby zasygnalizować tylko kiedy zamierzamy zjechać.

  • Dziekan
    Dziekan
    11.11.2011, 13:39|Zgłoś nadużycie

    Ktoś z Was miał okazję przejechać się po magicznym rondzie?
    1
    2
    4

  • sh4dow
    sh4dow
    11.11.2011, 14:33|Zgłoś nadużycie

    Dlaczego policja tak "czepia się" przekraczania prędkości na autostradach, które z założenia są drogami bezpiecznymi i przeznaczonymi do szybkiej jazdy? Jak ustosunkowują się do braku limitów prędkości na niemieckich autostradach, gdzie często spotyka się samochody jadące 180 - 200 km/h a mimo to drogi niemieckie nie są uważane za bardziej niebezpieczne niż drogi innych państw europy zachodniej?

    Dlaczego policja jeżdżąc nieoznakowanymi radiowozami (a więc nie uprzywilejowanymi) nie stosuje się do przepisów ruchu drogowego, mimo że nie ma w prawie jednoznacznego przepisu, który dopuszcza takie zachowanie?

    Czy policjanci uważają, że oni goniąc "pirata" i łamiąc przepisy stwarzają mniejsze zagrożenie niż normalny kierowca? Czy nie lepiej zamiast prowadzić efektownych pościgów w "hollywoodzkim" stylu, przekazać namiary na ściganego następnemu patrolowi, aby go spokojnie zatrzymał lub wykorzystać do ewentualnego ukarania nagranie z wideorejestratora?

  • sh4dow
    sh4dow
    11.11.2011, 14:38|Zgłoś nadużycie

    Jeszcze jedno mi się przypomniało :)

    Czy policja naprawdę uważa, że jazda z prędkością wyższą niż dopuszczalna zawsze jest niebezpieczna, a jazda z prędkościami dopuszczalnymi zawsze zagwarantuje nam bezpieczeństwo na drodze?

  • Cezary K.
    Cezary K.
    11.11.2011, 15:53|Zgłoś nadużycie

    Witam :))
    Jak w końcu wygląda sprawa z tablicą rejestracyjną tylną gdy zamontujemy bagażnik na hak lub klapę ?

  • w1x0r
    w1x0r
    11.11.2011, 15:59|Zgłoś nadużycie

    Czy motocyklista może na jakikolwiek sposób omijać samochody stojące w korku?

  • Konrad
    Konrad
    11.11.2011, 18:25|Zgłoś nadużycie

    Jak to jest z kierunkowskazami na drodze z nakazem jazdy w lewo bądź w prawo? Czy powinno się wyłączać kierunkowskaz stojąc np. na lewoskręcie? Przecież wtedy możemy jechać tylko i wyłącznie w jednym kierunku.

  • Chochlik
    Chochlik
    11.11.2011, 18:52|Zgłoś nadużycie

    Jak to jest z rajdówkami? Bądź autami modyfikowanymi do własnych potrzeb?
    Mam na myśli sytuację w której powiedzmy po kilku modyfikacjach silnika (owocnych=więcej mocy) zdecyduję się na montaż klatki bezpieczeństwa, foteli kubełkowych+pasów szelkowych (zgodnie z załącznikiem J) w celu poprawienia bezpieczeństwa.
    Jak takie sytuacje są określone przez prawo?

    Kiedyś ponadto ktoś mi powiedział, że tak naprawdę startując w rajdach, auto jest dopuszczone do rajdu przez zgodność modyfikacji z załącznikiem J FIA, ale tym samym możliwości modyfikacji określone przez FIA są sprzeczne z polskim prawem, przez to auto teoretycznie nie ma prawa poruszać się po odcinkach dojazdowych.

  • marcin.lobodzinski

    Bez względu na to, jakie rondo powinnismy zawsze używać kierunków. Jadąc bez kierunku, dla kogoś kto stoi po przeciwnej stronie (na rondzie z 4 zjazdami) jedziesz prosto. Rondo to skrzyżowanie, więc nie widzę różnicy.
    Przepisy przepisami, ale dlaczego ronda się korkują? Właśnie dlatego, że ludzie nie sygnalizują zamiaru skrętu. Gdy stoimy przed rondem i widzimy samochód na wysokości zjazdu po naszej lewej musimy czekać, bo nie wiemy czy jedzie prosto (czyli w drogę, w której my jesteśmy) czy w lewo (czyli naszą prawą). Przez to są korki. Ja zawsze przeklinam tych, którzy jeżdżą bez kierunków i zwykle blokuję takich, co chcą skręcić w lewo, a nie sygnalizują tego. Trąbienie już mi nie przeszkadza.

  • RafcioPafcio
    RafcioPafcio
    11.11.2011, 22:33|Zgłoś nadużycie

    Jak to jest z tablicą rejestracyjną z przodu pojazdu? Musi być, czy to zależne od samochodu (Ferrari z blachami z przodu nie widziałem...)

  • krysk
    krysk
    11.11.2011, 22:37|Zgłoś nadużycie

    Jak wygląda kwestia doświetlania zakrętów? Posiadam halogeny z funkcją świateł dziennych (homologowane) - chciałbym zainstalować moduł doświetlania zakrętów który działał by w oparciu o informacje zdobyte poprzez szynę CAN - prędkość pojazdu i kąt skręcenia kierownicą. Czy w takiej sytuacji (tj. poniżej 40kmph oraz przy skręcie kierownicą) takie światła są legalne? Producent niestety nie oferował samochodu z doświetlaniem zakrętów.